Kaubamärk. Millele sa mõtled, kui seda sõna kuuled? Nike, Coca-Cola, Apple, Zara? Kaubamärgid on kõikjal meie ümber. See arvuti või nutiseade, mille ekraanilt käesolevat lugu loed, esindab ju ka mingit kindlat brändi.
Kaubamärgid eksisteerivad ainult oma klientide nimel; selleks, et kellelegi meeldida, midagi müüa. Sina oled elusolend, sa oled olemas, et elada ja areneda, mitte pingutada kellelegi meeldimiseks ja pidama seda esmatähtsaks.
Kaubamärgid on mõeldud tarbimiseks. Sina oled mõeldud teiste elusolenditega sideme loomiseks.
Kaubamärk ebaõnnestub, kui see ei mõju kogu aeg samasugusena ega esinda samu väärtusi. Sina ei pea seda tegema. Su tunded, kogemused, suhted ja elukogemused ei pea moodustama ühtset siledat tervikut, sobituma kindlate märkide ja värvidega. Vahel tundub, et pead küll – aga ainult seetõttu, et näed ennast kaubamärgina.
Kaubamärgid on viisakad. Isegi, kui mõni pole, siis on see sihipärane ja plaanitud, „osa brändist”. Kui kaubamärk astub näiliselt kuidagi üle seatud piiride, siis tähendab see tegelikult mingite uute reeglite kasutuselevõtmist.
Loodan, et sina ei proovi kogu aeg ühesugune olla ja kindlates piirides püsida. Ma loodan, et sa oled sama etteennustamatu nagu päikeseloojang. Me teame, et see saabub korrapäraselt, aga ei eales, millisena täpselt seda näha saame.
Kaubamärk olla tähendab iga päev sama muusikat või Spotify playlist’i kuulata, ning need laulud kõrvale jätta, mis ei „sobi”. Isegi kui need meeldima hakkavad ja sind või su hetkeolekut mingis mõttes hästi iseloomustavad. Sina võid iga päev erinev olla, ja vasturääkivusi sisaldada.
Bränd lahendab probleeme reeglite järgi, protokolli alusel. Sinul on õigus teha seda kuidas iganes ja uusi reegleid välja mõelda. Sa võid olla leidlik ja kuulata oma kõhutunnet. Sa pole hashtag. Sa oled inimene.
Jah, muidugi on sinus usaldusväärsust, millele sõbrad ja lähedased vahel loodavad, aga sul on ka ettearvamatut ja metsikust, mis teebki sind eriliseks ja puudutab nende hinge, kes sinuga tutvuvad.
Sul on ainult üks reegel – kõhutunne, südame hääl või kuidas iganes soovid seda nimetada. Jah, ka süda võib küll märku anda, kuidas mingis olukorras käituda või reageerida, aga see on miskit palju enamat kui reeglite järgimine. Ja kui ei taha, siis ei järgi ka.
Kaubamärke hoiab elus turundus – tähelepanu püüdmine ja elevuse tekitamine seal, kus seda ise ei eksisteeri. Lihtsalt pildil püsimiseks. Aga sina ei pea oma väärtust kogu aeg tõestama ja müüma. Sa väärid armastust ja tähelepanu lihtsalt sellisena nagu sa oled.
Kui sa käitud nagu oleksid toode, siis see tähendab, et sa pead vajalikuks end müüa – teistele oma müügiargumente pidevalt esitleda. Mida sa tegelikult müüd, kui sa ennast müüd?
Aga kui sa ikkagi oled bränd… siis loodan, et usud sellesse, mida müüd. Et tunned end hästi ka siis, kui huvilisi või kliente parajasti pole. Sest kaubamärgiks olemine tähendab, et sa näed oma väärtust eelkõige teiste huvis ja reaktsioonides.
Sa pead tähelepanu saamiseks võib-olla vaeva nägema ja tõesti mingite nippidega pildil püsima. Aga sa ei pea olema kaubamärk, et teenida välja teiste toetus ja armastus, oma koht maailmas.